2.10.09

Kenduri ambeng - Jawa jerman

Entah mengapa hari ni tiba tiba aku teringat saorang kawan yang dah lama takjumpa.....aku teringat lagi ketika aku jemput dia datang kenduri kat rumah aku dikampong..dia terkejut mengapa nasinya letak dalam dulang tu?macamana nak makan banyak sangat...itulah nasi ambeng orang jawa kenduri.....nasi tu akan dimakan bersama sama dengan emapat atau lima orang dibelah belah kemudaian masuklah dalam bekas atau dibungkus dengan daun untuk dibawa balik kataku......macam orang Arkam makan dalam talam tuuu...Dia teruja untuk melihat macamana diaorang makan nanati.....begitulah lain bagsa lain adat serta budayanya...yang menjadi masalah ni bila perkahwinan campuran berlainan adat...susah juga nak ikut..kalau salah saorangnya keraskepala tak mahu nak ikut adat serta kebudayaan pasangan....biarpun aku ni jawa jerman kampongan namum aku bolih masuk dan bolih campur dengan mana mana adat kebudayan lain rakan rakan ku.....senanagkan begitu..aku ni memang senang didekati tapi ada kalanya bila ditangkap lari.....

Tiada ulasan:

Catat Ulasan